Drodzy Klienci, 

zdajemy sobie sprawę, że w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną w Polsce i na świecie związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (koronawirusa), mają Państwo wiele pytań dotyczących zarezerwowanych za pośrednictwem Wakacyjnego Świata wycieczek. Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Jednocześnie zapewniamy, że na bieżąco monitorujemy sytuację organizatorów wycieczek, z którymi współpracujemy, tak by przekazywać Państwu najbardziej aktualne informacje. Pozostajemy w stałym kontakcie z biurami podróży, śledzimy komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.

Prosimy Państwa o wyrozumiałość i zrozumienie w przypadku dłuższego czasu oczekiwania na informację zwrotną. Dokładamy wszelkich starań, by odpowiadać na Państwa pytania jak najszybciej i w możliwie wyczerpujący sposób.

Mamy nadzieję, że poniższe informacje rozwieją chociaż część Państwa wątpliwości.

Zespół Wakacyjnego Świata

Najczęściej zadawane pytania

Drodzy Klienci,

Polska otworzyła granice! Decyzja rządu, otwarcie granic Polski nastąpiło w dniu 13 czerwca br. zaś wznowienia lotów międzynarodowych do wybranych krajów od 17 czerwca br. Kontrole na granicy zostały zniesione, zaś po powrocie do kraju nie obowiązuje już 14-dniowa kwarantanna.

Loty międzynarodowe z Polski
Zgodnie z ostatnią decyzją Rządu, ogłoszonej w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2020 r. w sprawie zakazów w ruchu lotniczym loty z Polski mogą być realizowane do państw członkowskich Europejskiego  Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Unii Europejskiej, z wyjątkiem Królestwa Szwecji i Republiki Portugalskiej. Ponadto zakazem lotów został zniesiony dla Czarnogóry, Gruzji, Japonii, Kanady, Republiki Albanii, Republiki Korei i Ukrainy.

Aktualizacja z dnia: 14 lipca 2020

 

W dniu 1 kwietnia weszły w życie przepisy specustawy, zmieniające m.in. zasady zwrotów należności za opłacone wycieczki Prosimy o śledzenie informacji pojawiających się poniżej. 

  1. Których rezerwacji dotyczy specustawa? (czy wszystkich biur podróży i z jakim terminem)
  2. Moja wycieczka została anulowana jeszcze przed wejściem ustawy. Czy również obowiązują mnie nowe zapisy dotyczące odroczenia zwrotu wpłaconych przeze mnie środków o 180 dni? Kiedy otrzymam zwrot?
  3. W jaki sposób są liczone terminy zwrotu wpłaconych środków w związku z wejściem w życie zapisów Tarczy Antykryzysowej?
  4. Moja wycieczka została anulowana ze względu na epidemię koronawirusa. Co powinienem zrobić?
  5. Która opcja jest korzystniejsza – rezygnacja z wycieczki czy voucher?
  6. Jak długo w obecnej sytuacji będę czekać na zwrot pieniędzy za anulowaną wycieczkę?
  7. Czy mogę uzyskać zwrot wcześniej niż mówi ustawa?
  8. Co należy zrobić, by uzyskać Voucher?
  9. Gdzie mogę dokonać rezerwacji z wykorzystaniem vouchera? Jakie są zasady skorzystania z vouchera?
  10. Jak długi jest termin ważności vouchera? Od kiedy do kiedy można go wykorzystać?
  11. Co rozumiecie poprzez "wykorzystanie vouchera"? Dokonanie rezerwacji wycieczki w terminie jego ważności czy wyjazd na wycieczkę?
  12. Jak będzie wyglądał voucher? W jaki sposób go otrzymam i w jaki sposób będzie go można wykorzystać?
  13. Czy voucher będzie imienny, czy można go komuś przekazać?
  14. Czy voucher będzie przysługiwał na wykupienie dowolnej imprezy w ramach tego samego biura podróży, czy będą jakieś ograniczenia, np. co do dojazdu?
  15. Czy anulacje wyjazdów będą bezkosztowe (otrzymam voucher na 100% wartości mojej wpłaty), czy voucher będzie pomniejszony o koszt anulacji rezerwacji?
  16. Jaka jest wartość vouchera? W ustawie jest zapis, że jego wartość nie może być niższa od uiszczonych przeze mnie wpłat – czy to oznacza, że wartość vouchera może być wyższa od wpłat, jakie poniosłem? 
  17. Czy voucher będzie na wszystkie typy wycieczek – First i Last Minute?
  18. Jeżeli kupię tańszą wycieczkę, dostanę zwrot różnicy kwot czy ponownie voucher?
  19. Czy mogę opłacić voucherem więcej niż jedną rezerwację, czy będą jakieś ograniczenia?
  20. Czy w przypadku anulacji rezerwacji zakupionej voucherem otrzymam zwrot środków w postaci gotówki? 
  21. Czy voucher – tak jak wcześniej zakupiona wycieczka – jest objęty gwarancją, ubezpieczeniem?
  22. Czy mogę odmówić przyjęcia vouchera i uzyskać zwrot gotówki?


Dodatkowe pytania:

 



1. Których rezerwacji dotyczy specustawa? (czy wszystkich biur podróży i z jakim terminem)

Nowe regulacje, mimo że weszły w życie 1 kwietnia 2020 roku, dotyczą odwołań i rezygnacji z przyczyn koronawirusa zakomunikowanych od dnia 28.02.2020 r., z zastrzeżeniem, że wpłacone przez Państwa środki nie zostały jeszcze Państwu zwrócone (termin na zwrot wpłaconych środków nie upłynął przed 13 marca br.), i mają wpływ na trwający już proces zwrotów z tytułu rezygnacji i anulacji.

 



2. Moja wycieczka została anulowana jeszcze przed wejściem ustawy. Czy również obowiązują mnie nowe zapisy dotyczące odroczenia zwrotu wpłaconych przeze mnie środków o 180 dni? Kiedy otrzymam zwrot?

Jeśli Organizator wycieczki anulował Państwa wyjazd lub odstąpili Państwo od umowy z powodu koronawirusa i 14-dniowy termin na zwrot wpłaconych środków nie upłynął przed dniem 13.03.2020 r. (a więc decyzja o anulacji lub rezygnacja Klienta mają datę od 28.02.2020 r., a jeszcze nie otrzymali Państwo zwrotu wpłaconych środków), ich oddanie nastąpi zgodnie z nowo obowiązującym prawem. Oznacza to, że biuro podróży ma dodatkowe 180 dni na zwrot. Jeśli złożyli Państwo rezygnację lub impreza została anulowana przez Organizatora w dniu 13 marca 2020 lub później – od daty odwołania lub złożenia rezygnacji liczy się termin 180 dni odroczonej skuteczności plus 14 dni, jakie wynikają z ustawy na dokonanie zwrotu.

 



3. W jaki sposób są liczone terminy zwrotu wpłaconych środków w związku z wejściem w życie zapisów Tarczy Antykryzysowej?

Nowe przepisy wprowadzają odłożenie w czasie o 180 dni skuteczności odstąpienia przez Państwa lub Organizatora od umowy, gdy przyczyna odstąpienia będzie związana z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. W praktyce oznacza to, że do dotychczasowych 14 dni na zwrot dolicza się dodatkowe 180 dni.

Jeśli złożyli Państwo rezygnację lub impreza została anulowana przez Organizatora w dniu 13 marca 2020 lub później – od daty odwołania lub złożenia rezygnacji liczy się termin 180 dni odroczonej skuteczności plus 14 dni, jakie wynikają z ustawy na dokonanie zwrotu. W uproszczeniu – od tej daty liczyć należy 194 dni.

Przykłady:

Państwa rezygnacja nastąpiła lub impreza została anulowana przez Organizatora między 28 lutego a 12 marca 2020 – organizator ma 180 dni plus pozostałe z ustawowych 14 dni.

Przykład 1. Wycieczka została anulowana 28 lutego. Organizator ma teraz 181 dni na zwrot Państwa pieniędzy (180 dni + 1 dzień, który został z 14-dniowego procesu zwrotu).

Przykład 2. Wycieczka została anulowana 5 marca. Organizator ma teraz 187 dni na zwrot Państwa pieniędzy (180 dni + 7 dni, które zostały z 14-dniowego procesu zwrotu).

Przykład 3. Wycieczka została anulowana 2 kwietnia, po wejściu w życie nowej ustawy. Organizator ma teraz 194 dni na zwrot Państwa pieniędzy (180 dni + 14 dni procesu zwrotu).

 



4. Moja wycieczka została anulowana ze względu na epidemię koronawirusa. Co powinienem zrobić?

Mogą Państwo skorzystać z opcji przełożenia wycieczki na późniejszy termin – np. na jesień. Wiele biur podróży przygotowało dla swoich Klientów promocje, w ramach których zmiana terminu jest możliwa po bardzo atrakcyjnych cenach – np. przełożenie wyjazdu kwietniowego na wysoki sezon bez dopłat, przy zachowaniu pierwotnej ceny wycieczki.

Ponadto, zgodnie z zapisami Tarczy Antykryzysowej, przysługuje Państwu możliwość zgodzenia się na voucher turystyczny uprawniający do opłacenia nim nowego, przyszłego wyjazdu lub bezpośredni zwrot wpłaconych pieniędzy, jednak z zastrzeżeniem nowego terminu, wydłużonego o 180 dni. Jeśli otrzymali już Państwo informację o anulacji wycieczki - prosimy o przesłanie Państwa decyzji do biura, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki – czy wyrażają Państwo zgodę na zwrot w postaci vouchera lub czy decydują się na faktyczny zwrot pieniędzy w ustawowo wydłużonym terminie.

Dodatkowo, jeśli zdecydują się Państwo na faktyczny zwrot środków, prosimy o podanie:
- numeru rezerwacji z umowy z Organizatorem;
- numeru konta bankowego, na które zostaną zwrócone środki.

 



5. Która opcja jest korzystniejsza – rezygnacja z wycieczki czy voucher?

Jeśli rozważają Państwo rezygnację z wycieczki i wnioskowanie o zwrot wpłaconych środków, powinni Państwo mieć na uwadze wydłużony o 180 dni proces rozwiązania umowy z Organizatorem. To bardzo długi czas, w trakcie którego może zostać wznowiona sposobność wyjazdu na wymarzone wakacje, podczas gdy środki wpłacone przez Państwa na poczet pierwotnej wycieczki nadal będą dla Państwa "zamrożone".

Jeśli zdecydują się Państwo na wybór vouchera, będą Państwo mogli go wykorzystać niezwłocznie po wznowieniu lotów i co najmniej przez rok od daty pierwotnego wyjazdu. W takiej sytuacji mogą Państwo wybrać dowolną destynację i hotel z oferty biura podróży, które miało zorganizować anulowaną wycieczkę. Oznacza to, że mogą Państwo zdecydować się na to samo miejsce bądź zaplanować wakacje zupełnie od nowa.

Wiele biur podróży, by spełnić Państwa oczekiwania i dodatkowo zachęcić do skorzystania z voucherów, przygotowało dedykowane oferty zwiększające wartość voucherów, m.in. Biuro Podróży ITAKA proponuje Klientom vouchery o wartości 105% dokonanych wpłat (odpowiednio zaliczki lub całości), a ETI – 120% wartości wpłat. Przykładowo, jeśli wpłacili Państwo na poczet anulowanej wycieczki 1000 zł, w niektórych przypadkach ta kwota może zostać powiększona o 5%, 20%. Kwota na voucherze będzie wtedy wynosiła odpowiednio 1050 lub 1200 zł, a Państwo zyskają dodatkowe środki na rezerwację nowej wycieczki.

Co bardzo istotne, voucher jest objęty ochroną ubezpieczeniową oraz Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym dokładnie tak samo, jak wszelkie wpłaty z tytułu imprez turystycznych.

 



6. Jak długo w obecnej sytuacji będę czekać na zwrot pieniędzy za anulowaną wycieczkę?

Na mocy nowo obowiązujących przepisów Organizatorzy imprez turystycznych zyskali dodatkowe 180 dni na zwrot środków. Dopiero po tym czasie następuje skuteczne rozwiązanie umowy. W praktyce oznacza to, że gdy od dnia wejścia w życie nowych przepisów zrezygnują Państwo z wyjazdu z powodu koronawirusa lub organizator z tej samej przyczyny odwoła wyjazd – zwrot wpłat może nastąpić za 180 + 14 dni.

 



7. Czy mogę uzyskać zwrot wcześniej niż mówi ustawa?

Tak, jeśli Organizator wycieczki wyrazi na to zgodę. Zgodnie z nowo obowiązującym prawem ma jednak wydłużony czas na zwrot środków z anulowanych wyjazdów o 180 dni. Pamiętajmy, że celem wprowadzonych 1 kwietnia zmian jest wsparcie branży turystycznej. Zarówno organizatorzy imprez, jak i agenci turystyczni, na pierwszym miejscu stawiają dobro swoich Klientów, a zaistniała w związku z trwająca epidemią sytuacja nie jest łatwa dla żadnej ze stron umowy. Prosimy Państwa o zrozumienie i zapewniamy, że wpłacone przez Państwa pieniądze nie przepadną, są zabezpieczone Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym. Ich odzyskanie lub wykorzystanie ulegnie co najwyżej przesunięciu w czasie.

 



8. Co należy zrobić, by uzyskać Voucher?

W celu uzyskania vouchera uprawniającego do opłacenia nim nowego, przyszłego wyjazdu z oferty biura podróży, w którym anulowano Państwa wycieczkę, muszą Państwo wyrazić zgodę na taki rodzaj zwrotu wpłat. Prosimy o kontakt z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki.

 



9. Gdzie mogę dokonać rezerwacji z wykorzystaniem vouchera? Jakie są zasady skorzystania z vouchera?

W miejscu, w którym dokonali Państwo rezerwacji pierwotnej wycieczki, ponieważ jest on formą zwrotu, a zarazem rodzajem przeniesienia w czasie zawartej Umowy. Zatem prosimy o kontakt z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki.

Voucher będzie można wykorzystać wyłącznie na rezerwację wyjazdu z oferty tego Organizatora, na którego wycieczkę zdecydowali się Państwo wcześniej. Przykładowo, jeśli wybrali Państwo z naszych propozycji imprezę organizowaną przez Biuro Podróży ITAKA, mogą Państwo wykorzystać voucher – za pośrednictwem tego samego biura Wakacyjnego Świata – na nowo wybraną wycieczkę Itaki.

 



10. Jak długi jest termin ważności vouchera? Od kiedy do kiedy można go wykorzystać?

Według ustawy voucher jest ważny przynajmniej "rok od terminu, w którym miała odbyć się pierwotna impreza". Oznacza to, że rok jest liczony od daty wylotu, a nie informacji o odwołaniu wyjazdu. Przykładowo, jeżeli 5 kwietnia dowiedzą się Państwo, że Państwa wyjazd z 10 maja nie odbędzie się, mogą Państwo wykorzystać voucher od momentu wznowienia lotów do 10 maja 2021 roku. Niektórzy Organizatorzy, chcąc dodatkowo zachęcić Państwa do skorzystania z tej opcji, wydłużają termin ważności voucherów.

 



11. Co rozumiecie poprzez "wykorzystanie vouchera"? Dokonanie rezerwacji wycieczki w terminie jego ważności czy wyjazd na wycieczkę?

W obowiązującej od 1 kwietnia ustawie nie sprecyzowano, czy "wykorzystanie vouchera" oznacza rok na dokonanie rezerwacji, czy też rok na realizację wyjazdu. Szczegóły są doprecyzowane przez Organizatorów imprez, którzy z pewnością przygotują dla Państwa najbardziej optymalną propozycję. W wielu przypadkach data ważności vouchera określa ostatni dzień, w którym można dokonać rezerwacji, niektóre biura podróży oferują Klientom wykorzystanie vouchera na poczet nowej rezerwacji nawet przez 2 lata od daty oryginalnie planowanego wyjazdu. Zapraszamy do kontaktu z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki – udzieli Państwu wszelkich dostępnych informacji nt. zasad i możliwości wystawienia vouchera.

 



12. Jak będzie wyglądał voucher? W jaki sposób go otrzymam i w jaki sposób będzie go można wykorzystać?

Organizatorzy imprez turystycznych sami podejmują decyzję o formie voucherów. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że przeważnie będą one w formie elektronicznej. Voucher będzie miał formę pliku .pdf z unikalnym numerem, który trzeba będzie podać konsultantowi w przypadku chęci jego wykorzystania. Dokument zostanie wysłany Państwu na adres e-mail przypisany do pierwotnej rezerwacji.

 



13. Czy voucher będzie imienny, czy można go komuś przekazać?

Szczegóły wykorzystania voucherów ustalają Organizatorzy wycieczek. W większości przypadków voucher stanowi formę przeniesienia w czasie praw do zorganizowania wyjazdu i wypoczynku wyrażonego w dotychczasowej Umowie – tym samym zostanie przypisany do pierwotnej rezerwacji, w związku z czym nie można go przekazać osobom trzecim, a rezerwacji nowej wycieczki będzie mogła dokonać tylko osoba, która dokonała rezerwacji anulowanej imprezy. Zgodnie z OWU, nadal będzie istniała jednak zmiana uczestników imprezy.

Niektóre biura podróży deklarują jednak wystawianie voucherów nieimiennych, które będzie można przekazać bliskim lub znajomym.

Pozostajemy w stałym kontakcie z Organizatorami wycieczek i na bieżąco będziemy Państwa informować o wszelkich ustaleniach. W celu poznania szczegółowej oferty danego biura podróży, zapraszamy do kontaktu z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki.

 



14. Czy voucher będzie przysługiwał na wykupienie dowolnej imprezy w ramach tego samego biura podróży, czy będą jakieś ograniczenia, np. co do dojazdu?

Zamysłem w ustawie było, aby vouchery stanowiły formę zwrotu wpłaty. Organizatorzy imprez są w trakcie opracowywania szczegółów realizacji voucherów, tak by ta oferta była jak najbardziej korzystna dla Państwa. Jesteśmy w stałym kontakcie z biurami podróży. Otrzymujemy potwierdzenia, że vouchery będą obowiązywały na dowolnie wybrany termin, kierunek oraz długość pobytu – zgodnie z kwotą, na którą opiewa voucher, i terminem jego wykorzystania. W niektórych przypadkach voucherem nie opłacimy np. biletów lotniczych. W celu poznania szczegółów oferty poszczególnych biur podróży, zapraszamy do kontaktu z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki. Rezerwacji wycieczki przy wykorzystaniu vouchera będą mogli Państwo dokonać tylko za jego pośrednictwem.

 



15. Czy anulacje wyjazdów będą bezkosztowe (otrzymam voucher na 100% wartości mojej wpłaty), czy voucher będzie pomniejszony o koszt anulacji rezerwacji?

Zgodnie z Ustawą, wartość vouchera nie może być niższa od uiszczonych przez Państwa wpłat na anulowaną wycieczkę. Będzie więc obejmował co najmniej równowartość pokrytych przez Państwa kosztów – bez pomniejszenia o koszt anulacji rezerwacji.

 



16. Jaka jest wartość vouchera? W ustawie jest zapis, że jego wartość nie może być niższa od uiszczonych przeze mnie wpłat – czy to oznacza, że wartość vouchera może być wyższa od wpłat, jakie poniosłem?

Wartość otrzymanego przez Państwa vouchera będzie odpowiadała co najmniej kwocie wpłaconej na poprzedni wyjazd. Organizatorzy imprez turystycznych wychodzą naprzeciw potrzebom swoich Klientów. Wiele biur podróży przygotowało dla Państwa dedykowane oferty zwiększające wartość voucherów, m.in. Biuro Podróży ITAKA proponuje Klientom vouchery o wartości 105% dokonanych wpłat (odpowiednio zaliczki lub całości), ETI – 120% wartości wpłat. Pozostajemy w stałym kontakcie z Organizatorami wycieczek, tak by proponować Państwu najkorzystniejsze rozwiązania. W celu poznania szczegółów oferty poszczególnych biur podróży, zapraszamy do kontaktu z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki.

 



17. Czy voucher będzie na wszystkie typy wycieczek – First i Last Minute?

Tak, voucher umożliwia Państwu zakup dowolnych produktów i usług z pełnej oferty Organizatora, który wystawił dokument. Biura podróży dokładają wszelkich starań, by propozycja wycieczek była dla Państwa jak najbardziej atrakcyjna i spełniała Państwa oczekiwania.

 



18. Jeżeli kupię tańszą wycieczkę, dostanę zwrot różnicy kwot czy ponownie voucher?

Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do Organizatora Państwa wycieczki. Zasady wykorzystania voucherów, których nie regulują zapisy Tarczy Antykryzysowej, mogą się różnić w zależności od biura podróży. Pozostajemy w stałym kontakcie z Organizatorami Państwa wycieczek. Wielu z nich, w przypadku zakupu wyjazdu o łącznej wartości niższej od wartości, na jaką wystawiono voucher, nie przewiduje zwrotu różnicy kwot. W niektórych przypadkach Organizatorzy deklarują wystawienie nowego vouchera na niewykorzystaną kwotę.

Mogą Państwo skorzystać jednak z innych zalet voucherów oferowanych przez biura podróży – np. zwiększenia ich wartości bądź wydłużenia terminu na ich wykorzystanie. W celu poznania szczegółowej oferty danego biura podróży, zapraszamy do kontaktu z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki.

 



19. Czy mogę opłacić voucherem więcej niż jedną rezerwację, czy będą jakieś ograniczenia?

Zapisy Tarczy Antykryzysowej nie precyzują, ile dokładnie rezerwacji można opłacić przy wykorzystaniu vouchera. Ta kwestia pozostaje więc do decyzji Organizatorów imprez turystycznych. Zapraszamy do kontaktu – ustalimy dla Państwa jak najbardziej korzystne rozwiązanie.

 



20. Czy w przypadku anulacji rezerwacji zakupionej voucherem otrzymam zwrot środków w postaci gotówki?

Decyzja w tej sprawie należy do Organizatora Państwa wycieczki, a zasady wykorzystania voucherów mogą się różnić w zależności od biura podróży. W niektórych przypadkach otrzymają Państwo nowy voucher, z nową datą ważności, w innych – zwrot środków zgodnie z nowo obowiązującym prawem. Proszę pamiętać, że vouchery – tak jak imprezy turystyczne – są objęte ochroną Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

 



21. Czy voucher – tak jak wcześniej zakupiona wycieczka – jest objęty gwarancją, ubezpieczeniem?

Tak. Państwa voucher będzie objęty ochroną ubezpieczeniową oraz Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym dokładnie tak samo, jak wszelkie wpłaty z tytułu imprez turystycznych. Jeśli więc doszłoby do sytuacji, w której wystawca vouchera ogłosiłby niewypłacalność – wpłacone przez Państwa środki nie przepadną ani nie będą musiały być odzyskiwane w skomplikowanym procesie upadłościowym.

 



22. Czy mogę odmówić przyjęcia vouchera i uzyskać zwrot gotówki?

Tak. Ostateczna decyzja zawsze należy do Klientów. To Państwo wybierają, czy chcą czekać na zwrot wpłaconych środków, czy skorzystać z vouchera umożliwiającego pokrycie kosztów innej, przyszłej imprezy turystycznej z oferty biura podróży, w którym anulowano Państwa wycieczkę. Jeśli Organizator nie otrzyma od Państwa zgody na wystawienie vouchera – jest zobowiązany do zwrotu wpłaty w ciągu prawnie wskazanego okresu (z uwzględnieniem zapisów Tarczy Antykryzysowej).

 


Odpowiedzi na dodatkowe pytania: 



Czy zgodnie z art. 47 pkt. 4. ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych mogę odstąpić od umowy bez ponoszenia opłat?

Zgodnie z Ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych – art 47 pkt. 4 ustawy z dnia 24.11.2017 r.

"Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie."

W sytuacji, gdy występuje realne zagrożenie, zwłaszcza gdy wprowadzono kwarantannę lub ogłoszono stan epidemii – wyjazdy są odwołane, a wpłaty klientów - zwracane. Jako agent turystyczny współpracujemy z wieloma organizatorami. Każdy z nich za priorytet przyjmuje Państwa bezpieczeństwo i na bieżąco sprawdza, czy realizacja wyjazdów jest możliwa w sposób bezpieczny.

Organizatorzy stosują się do obowiązujących przepisów, zwłaszcza Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemiologicznego i Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 marca 2020 r. w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego. Obecnie ograniczenia wprowadzono do dnia 16 czerwca. Część biur podróży wydłużyło ten okres. Prosimy mieć na uwadze, że w przypadku wyjazdów planowanych na sezon Lato 2020 ogólne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, a organizatorzy będą o nich informować na bieżąco, uwzględniając decyzje i zalecenia odpowiednich władz.

Jednocześnie podkreślamy, że nie mamy możliwości podejmowania decyzji o zmianach w podpisanej przez Państwa umowie czy anulacji kierunków. Wszystkie Państwa wątpliwości i zapytania przekazujemy współpracującym z nami biurom podróży. To do organizatora wycieczki należy ostateczna decyzja o jej odwołaniu.

 



Jakie są koszty rezygnacji z wycieczki w związku z koronawirusem?

Wszystkie decyzje biur podróży dotyczące wyjazdów opierają się na oficjalnych informacjach przekazywanych przez władze, zwłaszcza Rząd, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Główny Inspektorat Sanitarny. Biura podróży na bieżąco monitorują rozwój sytuacji – częściowo anulują program lub dają możliwość bezkosztowej rezygnacji, każdorazowo informując o tym swoich klientów.

Wobec całkowitego braku możliwości realizacji wyjazdu organizatorzy i w efekcie jego odwołania, organizator jest zobowiązany do zwrotu środków wpłaconych przez Państwa na rzecz rezerwacji.

Jeśli biuro podróży nie podjęło decyzji o odwołaniu wyjazdu, np. z uwagi na jeszcze odległy termin jego rozpoczęcia – w przypadku rezygnacji z wycieczki z Państwa inicjatywy obowiązują zapisy zawarte w podpisanej przez Państwa umowie o udział w imprezie turystycznej. Każde Państwa zapytanie o zwolnienie lub wyliczenie kosztów rezygnacji przesyłamy do Organizatora wycieczki. 

W przypadku rezerwacji na lato, jeśli wycieczka zakupiona w przedsprzedaży była objęta promocją Bezkosztowej zmiany lub Bezkosztowej anulacji – mogą Państwo z niej skorzystać. 

W zależności od tego, kiedy ma odbyć się impreza turystyczna i jakie koszty w związku z wyjazdem już Państwo ponieśli (czy wpłacili Państwo zaliczkę, czy opłacili już całą wycieczkę), w przypadku anulacji wyjazdu przez biuro podróży, odzyskują Państwo wpłaconą kwotę bez ponoszenia kosztów, w tym kosztów operacyjnych.

 



Jaka jest procedura rezygnacji z wycieczki?

Informacje na temat zasad rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o ewentualnych kosztach anulacji wyjazdu znajdą Państwo w "warunkach uczestnictwa" dołączonych do podpisanej przez Państwa umowy o zakupie imprezy turystycznej. Zwracamy się z prośbą o dokładne przeczytanie tych dokumentów.

Po zapoznaniu się z warunkami uczestnictwa i podjęciu decyzji o rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, uprzejmie prosimy o kontakt z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki. Po przyjęciu od Państwa informacji o chęci rezygnacji biuro skontaktuje się z Organizatorem wycieczki w celu ustalenia wszystkich szczegółów anulacji i sprawdzenia bieżących decyzji Organizatora dotyczących podróży.

Następnie prześle na adres e-mail przypisany do Państwa rezerwacji pismo rezygnacyjne. Prosimy o wypełnienie dokumentu i odesłanie na wskazany adres e-mail. Po dopełnieniu tych formalności, Państwa rezygnacja z udziału w imprezie turystycznej zostanie przyjęta.

 



Czy mogę zrezygnować z wycieczki z powodu ogłoszenia pandemii? 

Ogłoszenie przez Międzynarodową Organizację Zdrowia pandemii koronawirusa nie uprawnia Państwa w sposób jednoznaczny do bezkosztowej rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej z tytułu wystąpienia nadzwyczajnych, nieuniknionych okoliczności (art. 47 pkt. 4. ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych). Ostateczna decyzja o odwołaniu wycieczki należy do biura podróży – organizatora Państwa wyjazdu, który na bieżąco analizuje sytuacje zdrowotne oraz polityczne. 

Warunkiem jest ogłoszenie epidemii przez władze danego państwa, nie przez organizację międzynarodową, jaką jest WHO.

 



Jeżeli biuro podróży odwoła wyjazd, otrzymam zwrot wszystkich środków (w tym za ubezpieczenie i parking)?

 

Jeżeli organizator imprezy turystycznej odwoła wyjazd, jest zobowiązany do zwrotu środków wpłaconych przez Państwa na rzecz rezerwacji. O procedurze zwrotu będą Państwo informowani przez biuro, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki, gdy tylko uzyskamy konkretne informacje od organizatorów.

Jeżeli dodatkowo zakupili Państwo za pośrednictwem Wakacyjnego Świata ubezpieczenie/parking, również przysługuje Państwu zwrot wpłaconych środków. W tym celu prosimy o kontakt z biurem, w którym dokonali Państwo zakupu wycieczki i poinformowanie go mailowo o podjęciu decyzji o anulacji polisy ubezpieczeniowej oraz rezygnacji z parkingu – zwrot wpłaconych środków może zostać dokonany tylko na podstawie Państwa prośby.

 



Czy istnieje możliwość zmiany parametrów/zmiany terminu wycieczki?

Wiele biur podróży przygotowało dla swoich klientów nowe oferty umożliwiające bezkosztową zmianę parametrów lub terminu imprezy turystycznej. Jeśli zakupiona przez Państwa wycieczka była objęta promocją bezkosztowej zmiany lub bezkosztowej anulacji – mogą Państwo z niej skorzystać na zasadach określonych przez Organizatora.

W każdej innej sytuacji, w przypadku zmiany terminu imprezy turystycznej obowiązują Państwa zapisy zawarte w ogólnych warunkach uczestnictwa (OWU), które są integralna częścią zawartej umowy o świadczenie usług turystycznych z organizatorem Państwa wyjazdu.

W przypadku chęci poznania możliwości zmiany parametrów lub terminu zakupionej przez Państwa wycieczki, prosimy o kontakt z naszą infolinią. Na Państwa prośbę skontaktujemy się z biurem podróży i ustalimy wszystkie szczegóły.

Jednocześnie przypominamy, że jako agent turystyczny nie mamy możliwości podejmowania decyzji o zmianach w podpisanej przez Państwa umowie czy anulacji kierunków.

 



Co robi Wakacyjny Świat w obecnej sytuacji?

Pozostajemy w stałym kontakcie z biurami podróży, śledzimy komunikaty organizatorów wycieczek, Rządu, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.

Niezmiennie jesteśmy dostępni dla Państwa za pośrednictwem biur, w którym dokonali Państwo zakupu. Biura realizują wszystkie formalności związane z anulacjami, zwrotem kosztów, odpowiadają na Państwa pytania.

Przypominamy, że biura Wakacyjnego Świata jako agenci turystyczni nie są stroną Państwa umowy, dlatego nie mają możliwości dokonania zmian w warunkach umowy. Obsługują jednak cały proces posprzedażowy związany z anulacją wycieczki, zmianą w rezerwacji czy zwrotem kosztów, będąc w stałym kontakcie z naszymi Partnerami – biurami podróży.

 



Kto opłaca kwarantannę?

Podczas kwarantanny osoby zarażone lub osoby mające kontakt z osobą zarażoną są izolowane od kontaktu zewnętrznego. W przypadku koronawirusa okres inkubacji trwa 14 dni i tyle prawdopodobnie będzie trwała kwarantanna.

Zgodnie z Art. 48 pkt. 11 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych:

W przypadku, gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, organizator turystyki ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie o udział w imprezie turystycznej, przez okres do 3 nocy.

Po 3 nocach w hotelu o kategorii równoważnej, w zależności od sytuacji, zakwaterowanie może się zmienić. Jednak – jak w przypadku hotelu objętego kwarantanną – turyści pozostaną najprawdopodobniej w tym samym hotelu, ponieważ jest objęty zakazem opuszczania go.

Biura podróży nie pozostawią swoich klientów bez niezbędnej opieki i pomocy. Organizatorzy wycieczek udzielają klientom na miejscu informacji o świadczeniach zdrowotnych, pomocy konsularnej, a także pomocy w skontaktowaniu się ze światem zewnętrznym.

Żadne biuro podróży nie poinformowało, że koszty późniejszego przelotu do Polski czy też pobytu w hotelu objętym kwarantanną pokryje sam turysta.Pozostajemy w stałym kontakcie z organizatorami wycieczek w tej kwestii.